Στα χνάρια του Ελληνικού σκύλου


DjSoukis

Banned
Banned
8 Ιουνίου 2006
1.998
743
Στην αρχαία Ελλάδα δύο μύθοι προσπαθούν να εξηγήσουν το λόγο που ο σκύλος αποτελεί εδώ και χιλιάδες χρόνια τον πιο πιστό σύντροφο του ανθρώπου.Να σημειωθεί πως δεν έχουν "πλαστεί" για πάρα πολλά ζώα μύθοι στην αρχαία Ελλάδα.

Ο πρώτος μύθος, μας λέει πως ο κύν ήταν δημιούργημα του θεού Ήφαιστου. Για το λόγο αυτό, απολάμβανε μεγάλης εκτίμησης σε σημείο σχεδόν ισότητας με τους ανθρώπους.Ο θεός Απόλλων εξημέρωσε το σκύλο και τον δώρισε στην αδελφή του θεά Αρτέμιδα, προκειμένου να τη συνοδεύει στο κυνήγι (κύναν άγω).

Ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι ο σκύλος είναι αποτέλεσμα αναπαραγωγής του Κέρβερου (του σκύλου που φύλαγε τον Άδη), την οποία επέτυχε ο Μολοσσός, ο εγγονός του Αχιλλέα. Για την ιστορία, τον Κέρβερο τον αιχμαλώτισε ο Ηρακλής και τον πήγε στον Ευρυσθέα, από τον οποίο τον έκλεψε ο Μολοσσός.

Πέρα από τους μύθους όμως οι αρχαίοι Έλληνες και ο φιλόσοφος και επιστήμονας Αριστοτέλης ασχολήθηκε και σε επιστημονικό επίπεδο με τον σκύλο στο έργο του "Περί ζώων ιστορία".

Εκεί μιλά για Μολοττικούς κύνες και Ινδικούς κύνες που τους περιγράφει ως "βραχυκέφαλους".Περιγράφει, επίσης, λαγωνικά σκυλιά, με πιο "αθλητικό" σώμα που όμως πολλές φορές αναμιγνύονταν με Μολοττικούς και χρησιμοποιούνταν σε κυνήγι μεγάλων θηραμάτων ή σαν πολεμικά σκυλιά.

Φαίνεται λοιπόν να ξεχωρίζουν κυρίως δύο "ομάδες" Μολοσσού σκύλου, ο "θηρευτικός" και ο ποιμενικός.

Παράλληλα, βέβαια, υπήρχαν και "εξελίσσονταν" και σκύλοι "οικόσιτοι", του νοικοκυριού.Με καθήκοντα την μυοκτονία αλλά και την συντροφιά και φύλαξη.

Σίγουρα, όπως και αναφέρθηκε, είχαμε και τα λαγωνικά (λακωνικά) που ήταν κυρίως λαγοθήρες, με έμφαση στην ταχύτητα και την αντοχή στα αφιλόξενα εδάφη και περιβάλλοντα.

Επανερχόμενοι στα Μολοσσικά σκυλιά, ο Μολοσσός της Ηπείρου, όπως μας έχει παραδοθεί από την ιστορία, απεικονίζεται στον "ανδριάντα της Ολυμπιάδος" (που βρίσκεται στη Φλωρεντία) καθώς επίσης και στο επιτύμβιο του Κεραμεικού (4ος π.Χ αιώνας) και στα δύο αυτά γλυπτά ο Μολοσσός της Ηπείρου εμφανίζεται λυκοειδής και με όρθια αυτιά, με κοντό τρίχωμα και μακρύτερο γύρω από το λαιμό, σαν χαίτη.





Υπάρχουν, επίσης, ενδείξεις πως ο Μ.Αλέξανδρος ήταν κάτοχος μιας θηλυκής σκυλίτσας (Μολοττικός κύων) και αργότερα στην Περσία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του κατά του Πέρση Δαρείου, αγόρασε έναν αρσενικό σκύλο (Ινδικός κύων) και μάλιστα έναντι αδρής αμοιβής, ονόματι Περίττα. Αργότερα, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη που ίδρυσε εκεί.



Οι θηρευτικοί-πολεμικοί μολοσσοειδείς τώρα, είναι προϊόντα ανάμιξης μεταξύ πρωτογενούς "τύπου μαστίφ" (ινδικοί κύνες) και λακωνικού (λαγωνικού) σκύλου.Στην (αρχαία χώρα της Μακεδονίας) Παιονία υπήρχαν οι "Παίονες κύνες" τους οποίους ζευγάρωναν με τους (λακωνικούς) σκύλους της Κρήτης.

Λόγος γίνεται πως ακόμα και οι Ινδικοί κύνες και οι Υρκάνιοι, Μηδικοί, Κάρης, Ελυμαίοι, Καρμάνιοι κ.α. είχαν Ελληνικές "ρίζες".

Στην Ελλάδα υπάρχει και αναφορά για "λεοντογενή" φυλή, τους "Αρκάδες κύνες" με μεγαλοπρεπές ανάστημα, μεγάλη δύναμη και ήπιο χαρακτήρα.Σε αυτούς αποδίδεται και η προέλευση των Ινδικών.

Με βάση τα παραπάνω λοιπόν έχουμε:

1. Τον καθαρά "λεοντοειδή" (τύπου μαστίφ ή "ινδικού" σκύλου) ο οποίος ήταν φύλακας, θηρευτικός και πολεμικός. Θα μπορούσαμε να τον αποκαλέσουμε ορεινό Αρκαδικό σκύλο ή σκύλο του Ταϋγέτου.

2. Τον "Μολοσσό της Ηπείρου" (μεγαλόσωμο λυκοειδή) ο οποίος ήταν φύλακας και ακόλουθος των προβάτων

3. Τον μικτό μολοσσοειδή (μαστίφ x λαγωνικό) ο οποίος ήταν κυνηγός μεγάλου θηράματος και μαχητής.

Ο σκύλος λοιπόν και τιμήθηκε και μελετήθηκε από όλους τους Έλληνες της αρχαίας εποχής, τοποθετώντας τον ακόμα και στο σύμπαν (αστερισμός του κυνός), εκφράζοντας έτσι την υπέρτατη αγάπη τους για το ζώο.Το γεγονός αυτό αν μη τι άλλο, δείχνει ότι ο σκύλος αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας της ζωής τους.Η καθημερινότητα δεν άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων και ο σκύλος παραμένει γύρω μας, δίπλα μας.

[video=youtube;RJyAjEtTL5I]http://www.youtube.com/watch?v=RJyAjEtTL5I&list=UU89UYa_DcUNUaVr2QHITMxQ&index=8&feature=plcp[/video]

Σήμερα συναντούμε σκυλιά με πολλά από αυτά τα χαρακτηριστικά, σκυλιά που συνεχίζουν να "εργάζονται" και να διατηρούν πολλά από τα χαρίσματα τους (φυσικά και όχι μόνο), αλλά πρέπει να είμαστε πολλοί "προσεκτικοί" πριν αποδώσουμε "τίτλους" ή δώσουμε κατευθείαν προέλευση.

Με το πέρασμα του χρόνου έχουν υπάρξει πολλές "εισαγωγές" ξενόφερτων ζώων, αλλά και πολλές αλλαγές στο περιβάλλον που αποφέρουν αναπόφευκτα και αλλαγές στο σκύλο.



Πρόκειται όμως πάντα για τους ελληνικούς σκύλους οι οποίοι συνδέονται με την ελληνική παραδοσιακή κτηνοτροφία, με την ελληνική αρχαία ή μοντέρνα ιστορία μας και αποτελούν μέρος της κληρονομιάς μας.Χρήζουν προσοχής και ανάδειξης, αλλά σίγουρα δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως "εθνικό ζήτημα".
 
  • Like
Reactions: Aslan


ICE

Well-Known Member
9 Νοεμβρίου 2010
6.410
421
ΑΘΗΝΑ
Eυχαριστουμε πολυ για τις πολυ ενδιαφερουσες πληροφοριες!

Θα ηθελα να κανω 2 ερωτησεις για να μην εχω αποριες. Παρατηρω δυο διαφορετικες διατυπωσεις: Μολοττικα και Μολοσσικα. Ειναι τυπογραφικο λαθος, η υπαρχει καποιος διαχωρισμος; Και ποια εργασια εννοεις ακριβως οταν λες οτι χρησιμοποιουνταν σε καθηκοντα μυοκτονιας;
 


Nizinny

Well-Known Member
3 Φεβρουαρίου 2011
3.210
926
Καναδάς
Eυχαριστουμε πολυ για τις πολυ ενδιαφερουσες πληροφοριες!

Θα ηθελα να κανω 2 ερωτησεις για να μην εχω αποριες. Παρατηρω δυο διαφορετικες διατυπωσεις: Μολοττικα και Μολοσσικα. Ειναι τυπογραφικο λαθος, η υπαρχει καποιος διαχωρισμος; Και ποια εργασια εννοεις ακριβως οταν λες οτι χρησιμοποιουνταν σε καθηκοντα μυοκτονιας;
1) Αρχαΐζουσα ... :)

2) να σκοτωνουν ποντικια-αρουραιους
 


foibos

Well-Known Member
12 Ιανουαρίου 2009
7.527
18
Πρόκειται όμως πάντα για τους ελληνικούς ποιμενικούς οι οποίοι συνδέονται με την ελληνική παραδοσιακή κτηνοτροφία μας και αποτελούν μέρος της κληρονομιάς μας.Χρήζουν προσοχής και ανάδειξης, αλλά σίγουρα δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως "εθνικό ζήτημα".
Mια μικρή ένσταση!
Για τους ελληνικούς Ορεινούς Ποιμενικούς, αφού δεν είναι μια φυλή, άλλα περισσότερες!

Ο σκύλος του βίντεο είναι Μολοσσός της Ηπείρου ας πούμε, με αξιοπρόσεκτο pedigree μάλιστα!


Ice, από όσο ξέρω δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο Μολοσσικό και Μολοττικό, είναι γλωσσολογικό κι όχι κυνολογικό....
 




ChilliJRT

Well-Known Member
21 Αυγούστου 2011
1.966
126
Πάτρα
Πολύ απλοποιημένα κ από ότι θυμάμαι, στην Αττική διάλεκτο, το διπλό σ ήταν κ διπλό τ.

Πχ το επιφώνημα "Θάλαττα-Θάλαττα" από την Κάθοδο των Μυρίων του Ξενοφώντα ή το διαφυλάσσω/διαφυλάττω που το χρησιμοποιούμε και σήμερα.

Οπότε δεν είναι ορθογραφικό...
 


ICE

Well-Known Member
9 Νοεμβρίου 2010
6.410
421
ΑΘΗΝΑ
1) Αρχαΐζουσα ... :)

2) να σκοτωνουν ποντικια-αρουραιους
Αρα η μυοκτονια αναφερεται στα τρωκτικα. Ακουω τοσα χρονια διαφημισεις για ''απεντομωσεις-μυοκτονιες'' και ποτε δεν το συνδιασα με τα ποντικα! :rolleyes: Υποσυνειδητα για καποιο λογο σκεφτομουνα τις μυγες(επειδη αρχιζουν απο μυ)...; :confused::p
 


DjSoukis

Banned
Banned
8 Ιουνίου 2006
1.998
743
@ foibos

Έχεις δίκιο και ο επίλογος ήθελα να είναι πιο "γενικός"...Η βιασύνη όμως προκαλεί λάθη.

Τώρα διορθώθηκε...δίνοντας την έννοια αυτού που ήθελα να γράψω.

:)
 


ChilliJRT

Well-Known Member
21 Αυγούστου 2011
1.966
126
Πάτρα
Αρα η μυοκτονια αναφερεται στα τρωκτικα. Ακουω τοσα χρονια διαφημισεις για ''απεντομωσεις-μυοκτονιες'' και ποτε δεν το συνδιασα με τα ποντικα! :rolleyes: Υποσυνειδητα για καποιο λογο σκεφτομουνα τις μυγες(επειδη αρχιζουν απο μυ)...; :confused::p
Η αλήθεια είναι ότι μοιάζουν! :D Αλλά μύες κ επιμύες είναι τα ποντίκια κ οι αρουραίοι... Αρα έκαναν κ την δουλειά τεριέ! :p
 


ATREAS

Well-Known Member
8 Νοεμβρίου 2009
874
2
Mesogeia - Attiki
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου Σούκη.

ICE, άρα δηλαδή δεν ήξερες και γιατί λέμε του μύες του σωματός μας ποντίκια ;-)

Για να μη σου πω ότι υπάρχει σχέση και με τη λέξη "μυστήριο"...
 


ICE

Well-Known Member
9 Νοεμβρίου 2010
6.410
421
ΑΘΗΝΑ
ICE, άρα δηλαδή δεν ήξερες και γιατί λέμε του μύες του σωματός μας ποντίκια ;-)
Ακριβως! Ακουγα απο μικρος που λεγανε ''κανε ποντικι'' αλλα μεχρι εκει, δεν ειχα ακουσει ποτε τον λεκτικο συσχετισμο. Γιατι; :confused: <<Γηράσκω, αεί διδασκώμενος>> :rolleyes::cool:
 


GRDANE

Well-Known Member
7 Σεπτεμβρίου 2007
6.815
5.047
patra
grdane.blogspot.com
για να επιστρεψω ον τοπικ σε αυτο το πολυ ωραιο θεμα..
ο djsoukis σιγουρα κατι ειχε στο μυαλο του οταν ελεγε να μην γινεται εθνικο ζητημα...
τσιγκλωντας τον λιγο ακομα..
θα ηθελα να πω οτι οταν παρατηρουνται ελληνικα σκυλια.. οπως τα γνωστα σαρακατσανικα... να βαφτιζονται απο ομορα εθνη ... εθνικη τους φυλή, να αναγνωριζονται διεθνως ως φυλη κι εμεις εδω στην ελλαδα να μην καταφερνουμε να τα βρουμε σε.... εθνικο επιπεδο..
οταν παρατηρουμε τον μολοσσο της ηπειρου, να βαφτιζεται απο αλλες εθνικοτητες ως σκυλια δικα τους,
τοτε ισως πρεπει να σκεφτουμε πρωτα εθνικα και ταυτοχρονα πως εκτροφικα μπορει να επιτευχθει αναγνωριση φυλης.... με συγκεκριμενο σταθερο προτυπο το οποιο στηριζεται στα υπαρχοντα σκυλια... που απαντωνται στην ελληνικη υπαιθρο, (οχι προτυπο απο κυνοφιλους που θα ηθελαν ετσι κι οχι αλλοιως την εκαστοτε φυλη) να βρεθει το υλικο σε συνεργασια με εκεινους που εχουν ως στοχο την ανασυσταση και διασωση της φυλης.. ετσι ωστε να μπορεσει επιτελους να ελθει αυτη η πολυποθητη αναγνωριση φυλης απο την fci....
 


ICE

Well-Known Member
9 Νοεμβρίου 2010
6.410
421
ΑΘΗΝΑ
Χρήζουν προσοχής και ανάδειξης, αλλά σίγουρα δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως "εθνικό ζήτημα".
Διαβαζοντας και το ποστ του GRDANE, θα ηθελα μια επεξηγηση του παραπανω(εστω και με παραδειγμα) για να μπορεσω να καταλαβω την θεση.
 


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.737
1.479
Illinois, USA
Eυχαριστουμε πολυ για τις πολυ ενδιαφερουσες πληροφοριες!

Θα ηθελα να κανω 2 ερωτησεις για να μην εχω αποριες. Παρατηρω δυο διαφορετικες διατυπωσεις: Μολοττικα και Μολοσσικα. Ειναι τυπογραφικο λαθος, η υπαρχει καποιος διαχωρισμος; Και ποια εργασια εννοεις ακριβως οταν λες οτι χρησιμοποιουνταν σε καθηκοντα μυοκτονιας;
Είναι και τα δυο σωστά. Στην αττική διάλεκτο της κλασσικής εποχής προτιμάται το ττ αντί για σσ και το ρσ αντί ρρ. Έτσι ο Ξενοφώντας και οι Μύριοι του ουρλιάζουν "θάλαττα, θάλαττα!" με το που βλέπουν τον Εύξεινο Πόντο και ο Θουκυδίδεις μιλάει για θάρσος αντί για θάρρος.

Φανταστείτε ρε να ιδρύσω πόλη και να την πω Μουφ!! :p:D
 


ICE

Well-Known Member
9 Νοεμβρίου 2010
6.410
421
ΑΘΗΝΑ
Στην αττική διάλεκτο της κλασσικής εποχής προτιμάται το ττ αντί για σσ και το ρσ αντί ρρ. Έτσι ο Ξενοφώντας και οι Μύριοι του ουρλιάζουν "θάλαττα, θάλαττα!" με το που βλέπουν τον Εύξεινο Πόντο και ο Θουκυδίδεις μιλάει για θάρσος αντί για θάρρος.
Οκ, δεκτόν! Ο DjSoukis, ανηκει στην κλασσικη εποχη; :p:D
 


foibos

Well-Known Member
12 Ιανουαρίου 2009
7.527
18
Ίσως θεωρηθεί αιρετική η θέση μου, άλλα δεν θεωρώ οτι κάποιος "καπηλεύτηκε" κάποιον Ελληνικό σκύλο για να φτιάξει την εθνικη του φυλή, ή απλά μια φυλή....
Οι βαλκάνιοι βοσκοι άλλοτε ήταν από εδώ, άλλοτε ήταν απο εκεί... σύνορα δεν υπήρχαν....όπου ήταν ευνοικότερες οι συνθήκες πήγαιναν, άλλοτε αυτοί που κατέβαιναν από εκεί συναντουσαν τα κοπάδια που το χειμώνα κατέβαιναν από δω κι αλληλεπιδρούσαν, άλλοτε όχι....κάποια στιγμή δημιουργήθηκαν σύνορα....τα κοπάδια που βρίσκονταν από εκεί έμειναν από εκεί και είχαν τα σκυλιά τους, αυτά τα σκυλιά πήραν και με αυτά τα σκυλιά δούλεψαν και σταθεροποίησαν την φυλή τους, το όνομα της φυλής τυγχάνει να μας ξυπνά μνήμες....τι να κάνουμε...ακόμα κι εκει τσακώνονται για το όνομα....(τα ίδια με εμάς εδώ με τα ονόματα των δικών μας φυλών....)
Τα σκυλιά τους μοιάζουν με τα δικά μας...φυσικό είναι.....τα σκυλιά τους και τα σκυλιά μας αλληλπειδρούσαν για αιώνες, εργάζονταν περιίπου στις ίδιες συνθήκες, είχαν να αντιμετωπίσουν τους ίδιους εισβολείς....λογικό είναι...

Που θέλω να καταλήξω μέσα στο παραπάνω, μάλλον παραληρηματικό κείμενο....
Δεν τίθεται θέμα εθνικό στις φυλές αυτές....
Μπορεί κάθε χώρα εδώ τριγύρω να έχει παρόμοιους ορεινούς ποιμενικούς χωρίς κανένας να έχει κλέψει κανέναν λόγω της ιδιάζουσας ιστορίας της περιοχής, άλλα και λόγω του ιδιαίτερου των ορεινών ποιμενικών που ούτως ή άλλως εμφανίζουν σημαντικές ομοιότητες σε κάθε σημείο του πλανήτη που εμφανίζονται...

Πάμε σε εθνικό επίπεδο τώρα...
Προσωπικά και πάλι τα σκυλιά στα οποία μπορεί να βασιστεί η σταθεροποίηση, και η διεθνής αναγνώριση αργότερα, των φυλών αυτών θεωρώ ότι υπάρχουν...το ίδιο και η ιστορία τους, κι αναφέρομαι αποκλειστικά και μόνο στην πρόσφατη ιστορία τους των τελευταίων αιώνων, που μπορεί να καθοδηγήσει....

Υπάρχει όμως η θέληση;
Ή μήπως μπαίνουν μπροστά άλλα;
 


DjSoukis

Banned
Banned
8 Ιουνίου 2006
1.998
743
Γιατί να μην γίνει "εθνικό ζήτημα";

Μια σύντομη απάντηση θα ήταν γιατί έχουμε αποδείξει πως ότι αναγάγουμε σε "εθνικό ζήτημα" έχουμε ένα καταπληκτικό τρόπο να το "ευτελίζουμε"...αλλά ας μη μείνουμε εδώ.

Συμφωνώ με τον foibos...Κανείς δεν προσπαθεί να "κλέψει" τα σκυλιά μας, απλά κάποιοι αποδεικνύετε να έχουν καλύτερα "αντανακλαστικά" (για άλλη μια φορά) και αυτό δεν είναι "κακό" ούτε "απειλή".

Αν δούμε τον σκύλο σαν μια από τις παραδόσεις μας, σαν ένα ζωντανό μνημείο τότε οφείλουμε σεβασμό...Σεβασμό που οφείλουμε στις παραδόσεις κάθε λαού και έθνους.Αν τώρα καταφέρουμε να δείξουμε αυτό το σεβασμό και την σοβαρότητα, όχι προσπαθώντας να "φτιάχνουμε" εχθρούς και "εξωτερικές απειλές" για να "πολεμήσουμε", αλλά προσπαθώντας να φτιάξουμε συμμαχίες και φιλίες που θα προωθούν κοινά συμφέροντα...μπορεί να "σωθεί" και μέρος της κυνολογικής μας ιστορίας και παράδοσης.

Αν τώρα αυτό δεν γίνει ποτέ οργανωμένα (πολύ πιθανό) τότε θα μείνουμε "υποχρεωμένοι" και εξαρτώμενοι από την "ιδιωτική πρωτοβουλία" και την "τρέλα" του κάθε ενός να διατηρήσει ένα κομμάτι της ιστορίας...όπως το αντιλαμβάνεται.

Κατάφερα να εξηγήσω τίποτα;...:)
 




GRDANE

Well-Known Member
7 Σεπτεμβρίου 2007
6.815
5.047
patra
grdane.blogspot.com
μμμμ τελικα μαλον συμφωνουμε.. διαφωνοντας...
δεν εθεσα καμμια καπηλεια... ουτε φανταστηκα εχθρους... να πολεμησουμε...
γεγονος ειναι οτι σκυλια με προγονους απο ελλαδα οπως σωστα περιεγραψε ο φοιβος εχουν διεθνη αναγνωριση ως φυλη απο την fci...
ενω εμεις ακομα στον κοε δεν εχουμε καταληξει τι ακριβως ζηταμε...
οσο για το εθνικο ζητημα, δεν πρεπει να το βλεπουμε ¨εθνικιστικα¨ αλλα πως "οργανωμενα' θα καταφερουμε την τρελα του καθε ιδιωτη... οπως αναφερει ο djsoukis να την ομαδοποιησουμε ετσi ωστε να εχουμε τα πολυποθητα προαπαιτουμενα ωστε ο κοε να ζητησει την διεθνη αναγνωριση των φυλων...



mmmm σας ξαναμπερδεψα?
 


ptf

Well-Known Member
2 Ιουλίου 2009
2.051
1.809
58
ΑΘΗΝΑ
Ένας λαός που διδάσκεται την ιστορία του παραποιημένη, είναι καταδικασμένος να βλέπει παντού εχθρούς.
Διαπιστώνω δε και μία τάση ν'αποφεύγουμε να χρησιμοποιήσουμε τις λέξεις τσοπάνης, τσοπανόσκυλο, τσομπανάρκο κλπ., λες και το γεγονός πως δεν έχουν ελληνική ρίζα τις καθιστά politically incorrect.
 


Στατιστικά Forum

Θέματα
33.113
Μηνύματα
895.811
Μέλη
19.923
Νεότερο μέλος
micknaf