canis

Well-Known Member
1 Νοεμβρίου 2008
1.410
6.538
Ο τίτλος είναι "κλεμμένος" από την 4η ενότητα του βιβλίου της Γλώσσας, της Ε Δημοτικού.

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-E104/515/3341,13517/

Η ενότητα ξεκινά με "Ιστορίες με ζώα", όπως λέει κι εκεί επιλέχθηκε ένα απόσπασμα από το κλασικό βιβλίο "Ο Μάγκας" της Πηνελόπης Δέλτα.

Το βιβλίο αρκετά καλό, όχι όμως τόσο για να προβάλεις την φιλοζωία και την σωστή συμπεριφορά απέναντι στα ζώα. Δεν ήταν αυτός άλλωστε και ο στόχος της Πηνελόπης Δέλτα όταν έγραφε το βιβλίο, περί τα 1935. Ακόμα και αν αυτός ήταν ο σκοπός, να περιγράψει δηλαδή την σχέση ανθρώπου και σκύλου, δεν θα είχε καμία σχέση με αυτό που είναι σήμερα και σίγουρα απέχει έτη φωτός από αυτό που θέλουμε να είναι. Μα μιλάμε για κάποιον που γράφει το 1935 για πράγματα που διαδραματίζονται στα πρώτα χρόνια του 1900.

Ούτε καν το πιο ωραίο απόσπασμα από το βιβλίο δεν επιλέχθηκε. Αντίθετα, βλέπουμε έναν σκύλο όπου ο γιος του "αφέντη" του τον έπιασε και τον έδειρε όταν έκανε κάτι ανεπιθύμητο... Υπό τις φωνές της κυρίας Βασιωτάκη που έλεγε και ξανάλεγε πως τα σκυλιά δεν είναι για συντροφιές!

Ακόμα και ο ίδιος ο Μάγκας δεν βλέπει κάτι τραγικό στις μια δυο μπατσιές που έφαγε στην ράχη...

Πάνω σε αυτό το κείμενο θα βασιστείς για να μιλήσεις για την συμπεριφορά των ανθρώπων προς τα ζώα;

Για ποιο λόγο να υπονομεύσεις εξ αρχής την θέση σου δείχνοντας και διαβάζοντας κάτι στα παιδιά, κάτι από μια επιτυχημένη συγγραφέα, κάτι κλασικό (γιατί αυτά θα πεις)... κάτι τόσο λάθος;

Ναι, θα πείτε πως παίζει ρόλο ο δάσκαλος και τι θα πει... Μα ακόμα και ο πιο ενημερωμένος και πρόθυμος δάσκαλος γιατί να καλείτε να διορθώσει ένα "λάθος" κείμενο;

Αν και θα έφτανε αυτό για να μιλάμε για αρκετή ώρα, θα συνεχίσω πηγαίνοντας και πιο κάτω στο περιεχόμενο του βιβλίου της Γλώσσας, της Ε Δημοτικού και την ενότητα "Τα ζώα που ζουν κοντά μας".

Παρακάτω έχουμε σαν ζώο/αντιπρόσωπο τον Μιλού, τον πανέξυπνο και πιστό σύντροφο του Τεν Τεν. Σε πρώτη ανάγνωση και ματιά φαίνεται μια χαρά το περιεχόμενο του κομματιού με τον Μιλού... Μα ξέρετε τι συνεχίζει να κάνει το βιβλίο και σε αυτό το σημείο;

Συνεχίζει να προτείνει στα παιδιά ως παραδείγματα ζώων (σκύλων στην περίπτωση μας) καρτούν, ζώων με ανθρώπινες συμπεριφορές, σκέψεις, δράσεις... ακόμα και φωνή, όπως στην περίπτωση του Μάγκα.

Υπάρχει κάποιος λόγος που τα παιδιά θα πρέπει να διδαχθούν εξανθρωπισμένες συμπεριφορές ζώων;

Είναι ανάγκη να τους ισχυροποιήσουμε την λανθασμένη εικόνα των ζώων της Disney και τον φανταστικών χαρακτήρων;

Είναι χρήσιμο να μην μάθουν και δουν πραγματικά ζώα, με πραγματικές συμπεριφορές, πραγματικές ανάγκες και πραγματικά προβλήματα;

Είμαι της άποψης πως τα παιδιά των δέκα ετών (αυτή είναι περίπου η ηλικία των παιδιών της Ε Δημοτικού) μπορούν και πρέπει να διδάσκονται αληθινά, πραγματικά, ρεαλιστικά. Κάτι που δεν αποκλείει το μάθημα να είναι ευχάριστο και παιδικό... όχι παιδιάστικο.

Δε θα σταθώ όμως ούτε εδώ πολύ και θα προχωρήσω πιο κάτω, στο κομμάτι που έχει τίτλο "Τα χαρακτηριστικά των ζώων" και το μυστήριο που για εμένα αποτελεί η επιλογή του σκύλου Μπούλντογκ (και όχι Μπουλντόγκ, αλλά δε πειράζει) για να περιγραφεί.

Αρχίζοντας από το "Το όνομά του είναι σύνθετη λέξη και σημαίνει στα αγγλικά: ο σκύλος που μοιάζει με ταύρο" και φτάνοντας στο "μία βόλτα τη μέρα γύρω από το τετράγωνο θεωρείται αρκετή άσκηση για εκείνα" δεν νομίζω πως μπορώ να βρω κάτι σωστό... Ούτε σε σημείο στίξης θα έλεγα, με μικρή δόση υπερβολής.

Δεν θα κάτσω όμως να πάρω λέξη-λέξη και να αναλύσω τα λάθη και τις ανακρίβειες. Όποιος επιθυμεί και αν δεν γνωρίζει, μπορεί εύκολα να βρει τις σωστές πληροφορίες. Εκτός και αν προσπαθήσει να επισκεφθεί την σελίδα zoofilia.gr, όπως έκανε ο συγγραφέας του βιβλίου της Γλώσσας, της Ε Δημοτικού... Τότε τα πράγματα θα γίνουν "δύσκολα".

Θα μάθει για τις παγωτομηχανές, θα μάθει για το webhosting και μερικούς τρόπους να βρει φθηνά αεροπορικά εισιτήρια... Για τα ζώα, τα σκυλιά, την ζωοφιλία ή έστω τα Μπουλντόγκ δε θα μάθει τίποτα περισσότερο.

Ναι, κάποτε, πριν 3-4 χρόνια υπήρχε μια ιστοσελίδα στην ίδια διεύθυνση που είχε μερικά προφίλ από "ράτσες". Όλα της ίδια ποιότητας με αυτό και τίποτε περισσότερο. Είναι απορίας άξιο πως τα κατάφερε αυτός ο "μπαγάσας", που κάποιος του ανέθεσε να γράψει αυτή την ενότητα, να βρει και να επιλέξει εκείνη την σελίδα για να γράψει για τα Μπούλντογκ και να διδάξει δεκάχρονα παιδιά... και όλα αυτά με "κρατική επιχορήγηση".

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η εν λόγο περιγραφή ονομάζετε και "επιστημονική" από τον συγγραφέα! Κάπως έτσι μαθαίνουν τα παιδιά πως είναι οι επιστημονικές περιγραφές...

Δεν τελειώνει όμως ακόμα το "βάσανο"... Έρχονται οι "Αγάπες... με ουρά" να πατήσουν στα στερεότυπα "σκύλος ντόμπρος και γάτα ύπουλη", η μαμά που δεν αγάπησε άλλο σκυλί από τότε που έχασε το δικό της και αγάπησε κάποιες γάτες (όχι όλες) και άλλα.

Στο τέλος υπάρχουν και προτάσεις για διάβασμα, για να μάθουμε περισσότερα για τα ζώα που ζουν κοντά μας, όπως μας λέει ο συγγραφέας και μέσα στις προτάσεις είναι και η σελίδα zoofilia και η σελίδα anthropos.gr που τουλάχιστον είχε την "τσίπα" να "κατέβει" εντελώς από το διαδίκτυο!

Μπορείτε να με πείτε "γκρινιάρη" και "περίεργο" που δεν έκατσα να γράψω τα θετικά... Μα είπα να το αφήσω σε εσάς αυτό.

brianstupidpeople.jpg
 


GRDANE

Well-Known Member
7 Σεπτεμβρίου 2007
6.815
5.047
patra
grdane.blogspot.com
να υποθεσω τωρα οτι εχεις γιο - κορη... και διαβασες το βιβλιο ....
γιατι αν παιζει αλλο σεναριο...
διολου απιθανο οπως σε κοβω...αλλα...
να το κοιταξεις...
κατα τα αλλα.. με οσα διαβασα δε μενει παρα... να συμφωνησω ακομα μια φορα...
 


spyv

Well-Known Member
8 Αυγούστου 2011
2.557
5.969
Πειραιάς
νομιζω οτι η γενικοτερα λαθος τοποθετηση της ενοτητας αυτης στο βιβλιο του δημοτικου, φαινεται ακομη και απο τον τιτλο της.
τα ζωα δε ζουν... κοντα μας. ζουν αναμεσα μας. ή το αντιθετο.
 
  • Like
Reactions: ioanna a




vrmode

Well-Known Member
27 Νοεμβρίου 2006
8.123
10.076
Athens
Όλα αυτά συμβαίνουν μάλλον γιατί
  • Προφανώς οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν έχουν καμία επαφή με το άθλημα "σκύλος".
  • Δημιουργούν διδακτική ύλη "στην ξεπέτα" με την ίδια λογική που δημιουργούν οι δημοσιογράφοι άρθρα για μοβόρικα πιτμπουλ. Καμία διάθεση για λίγη περισσότερη έρευνα: Ανοίγουμε τον γκούγκλη κι ό,τι μας φτύσει πρώτα το αναπράγουμε.
 


noni_papa

Well-Known Member
19 Δεκεμβρίου 2015
1.935
3.155
34
Νέο Ψυχικό
Πραγματικά θέλω να πιστεύω ότι αυτά τα γραφόμενα στα βιβλία οφείλονται σε παντελή έλλειψη γνώσεων και έρευνας, και όχι στη γενικότερη έλλειψη κυνοφιλικής παιδείας ή, ακόμα χειρότερα, σε ηθελημένη τοποθέτηση των συγγραφέων του βιβλίου στο θέμα, θέλοντας να περάσουν στα παιδιά και το αντίστοιχο νόημα...:unsure:
 
  • Like
Reactions: ioanna a




st3li0s

Well-Known Member
26 Αυγούστου 2009
8.560
2.741
Θεσ/νίκη
Ο λογοτέχνης οφείλει πολλές φορές να αποτυπώνει απλά την πραγματικότητα έτσι όπως είναι ή, εν πάει περιπτώσει, έτσι όπως αυτός την αντιλαμβάνεται.

Το θέμα είναι ποιος κρίνει το όποιο κείμενο, μιας που μιλάμε για παιδεία, και το τοποθετεί σε τάξη.

Από την άλλη ποιος μπορεί να στερήσει από ένα παιδί ένα ίσως παράδειγμα προς αποφυγή αν δεν το εκθέσει σε αυτό? Ποιος θα τολμήσει να μην επιδείξει σε ένα παιδί...αλληγορικές έννοιες για να διευρύνει το μυαλό?
Δεν είμαι παιδαγωγός, περιστοιχίζομαι όμως από ανθρώπους παιδαγωγούς σκεπτόμενους και θα επανέλθω με περισσότερη τροφή!

Που είσαι αγαπημένε Χρίστο Τσολάκη...?
 


noni_papa

Well-Known Member
19 Δεκεμβρίου 2015
1.935
3.155
34
Νέο Ψυχικό
Βασικά πραγματικά δεν ξέρω ποιο ενδεχόμενο είναι χειρότερο. Πάρε το ένα βάρα το άλλο...Το γεγονός πάντως είναι ότι αυτή η ύλη σίγουρα δεν προάγει την διαπαιδαγώγηση των παιδιών σχετικά με αυτό το θέμα, ιδιαίτερα δε σε μια ηλικία που τα παιδιά ρουφάνε σαν σφουγγάρι. Και άραγε ήθελα να ξερα, αυτά τα βιβλία, πριν τυπωθούν, δεν ελέγχονται;
 


betty coltrane

Well-Known Member
7 Ιουλίου 2011
3.972
9.756
47
Ηράκλειο, Αττική
goodcopbadcop6.blogspot.gr
Όλα αυτά συμβαίνουν μάλλον γιατί
  • Προφανώς
Δεν ξερω αν οντως η διδακτικη υλη δημιουργειται μετα απο αναζητηση στο γκουγκλ αλλα οτι δεν εχουν ιδεα ειναι πολυ πιθανο.
Το να μην ξερουν κατι δεν ειναι κακο. Το να μην γινει μια πιο σωστη δουλεια ειναι το λαθος.
Μια λυση στο προβλημα θα ηταν γονεις και δασκαλοι να απευθυνθουν στο υπουργειο και να υποδειξουν το λαθος.
Πιστευω πως ειναι ενα θεμα που ισως δεν ξερουν πως να το χειριστουν.

Ο Καπιτανιος με κατεστρεψε πρωι πρωι...
 


ioanna a

Well-Known Member
21 Ιανουαρίου 2014
2.239
3.079
Δεν φταίει το θέμα, που τους ειναι άγνωστο. Και άλλα λιγότερo ''αμφιλεγόμενα'' θέματα (πχ μαθηματικά) τα έχουν κάνει επίσης σαλάτα.

Μονο για την επιστημονική περιγραφή του μπουλντογκ δεν χρειάζεται να στεναχωριεστε. Ακόμα και να γράφανε οτι ''το τραπέζι έχει τέσσερα πόδια, λεία επιφάνεια και είναι ξύλινο'' πάλι επιστημονική περιγραφή θα το βαφτίζανε.
 


spyv

Well-Known Member
8 Αυγούστου 2011
2.557
5.969
Πειραιάς
το να μην ξερουν καποιοι κατι και να αναλαμβανουν να μαθουν αλλους γι' αυτο... συγγνωμη, αλλα ειναι κακο. πολυ κακο για την ακριβεια. αναφερομαι στη φραση της @betty coltrane .
 


betty coltrane

Well-Known Member
7 Ιουλίου 2011
3.972
9.756
47
Ηράκλειο, Αττική
goodcopbadcop6.blogspot.gr
το να μην ξερουν καποιοι κατι και να αναλαμβανουν να μαθουν αλλους γι' αυτο... συγγνωμη, αλλα ειναι κακο. πολυ κακο για την ακριβεια. αναφερομαι στη φραση της @betty coltrane .
Δεν προσπαθησα να δικαιολογησω κανενα. Αυτο που εννοουσα ειναι οτι μπορει καποιος να εχει λαθος/ελλιπη γνωση για καποιο δευτερευον θεμα (γιατι το βασικο ειναι να μαθουν γλωσσα). Δεν ειναι απιθανο. Χρησιμοποιησα λαθος λεξη. Ηθελα να δωσω βαρος στο τι κανει κανεις γι αυτο. Να μιλησει στο δασκαλο πχ. Να μιλησει σε αλλους γονεις με τις ιδιες ευαισθησιες και να προτεινουν ιδεες για να μη μεινει ολο σαν ενα ακομα σχολιο στη θεματικη "που οδευει η κοινωνια μας". :D
 
  • Like
Reactions: spyv


Elrandir

Well-Known Member
15 Ιουλίου 2013
468
1.340
@spyv δεν είναι κακό να μην είναι κάποιος παντογνώστης. Είτε αυτός λέγεται δάσκαλος, είτε γιατρός και πάει λέγοντας. :)

Το θέμα είναι να αναγνωρίζει στον εαυτό του ότι δεν γνωρίζει κάτι και να προσπαθεί να ενημερωθεί. Αν θεωρώ ότι λείπει κάτι από μια μεγάλη μερίδα εκπαιδευτικών είναι το "μεράκι". Αυτό θα ξεχωρίσει τον καλό εκπαιδευτικό που θέλει να μάθει στα παιδιά πράγματα, από τον εκπαιδευτικό που δεν ασχολείται πέραν των βασικών θεμάτων.

Από εκπαιδευτικούς έχει γνωρίσει αρκετούς ο καθένας μας φαντάζομαι. Από προσωπική εμπειρία και μόνο να το βάλεις. Προσωπικά, είχα δασκάλους και καθηγητές που μου έβαλαν το μυαλό να δουλέψει και άλλους που δεν ασχολήθηκαν καν.

Στο θέμα των ζώων τώρα, είναι λίγο πιο πολυσύνθετο. Από την άποψη ότι, αυτό το "μεράκι" και η διάθεση για ενημέρωση, θα πρέπει να συγκρουστεί με μια (πολύ) βαθιά ριζωμένη νοοτροπία περί των ζώων. Μόνο έτσι παίζει να έχουν τα παιδιά μια πιο σφαιρική ενημέρωση επί του θέματος. Κι όχι μόνο αυτού.
 


spyv

Well-Known Member
8 Αυγούστου 2011
2.557
5.969
Πειραιάς
φυσικα δεν ειναι κακο να εισαι παντογνωστης, ποιος ειναι αλλωστε;

για ενα τοσο ευαισθητο ομως θεμα οπως ειναι η ζωοφιλια (και ο, τι αυτο συνεπαγεται), δε γινεται να αναλαμβανουν να συνταξουν μια ενοτητα για το βιβλιο που θα διδαξουν στα παιδια, ανθρωποι που δεν κατεχουν το αντικειμενο (εστω, εχοντας τις σωστες βασεις) και να γραφουν ο, τι θελουν ή ο, τι νομιζουν οτι πρεπει.
ειναι λαθος, πως να το κανουμε; δε θα το εκαναν αυτο με μια επιστημη (να αναλαβουν τη συνταξη ανθρωποι που δε γνωριζουν, εννοω).
και το γεγονος οτι το αντιμετωπισαν με τετοια ελαφροτητα δινει νομιζω ολες τις απαντησεις.

δεν ειναι κριση για τους καθηγητες γενικοτερα κι εγω γνωριζω καθηγητες.
 
  • Like
Reactions: Elrandir