Παυλοφ. νομπελίστας η βασανιστης;;;


manolo

Well-Known Member
31 Ιουλίου 2013
2.595
7.632
Ο σκύλος του Παβλόφ». Το πείραμα που εφερε την επανάσταση στην ψυχολογία. Ο διάσημος Παβλόφ βασάνιζε τα σκυλιά του και μπορούσε να κατηγορεί ανοικτά τους μπολσεβίκους, χωρίς συνέπειες.

Πριν γίνει διάσημος για τον “σκύλο” του, ο Παβλόφ μελετούσε το πεπτικό σύστημα των σκύλων.
Ο Παβλόφ είχε αναπτύξει μία δική του μέθοδο για να μετρά την ποσότητα γαστρικού υγρού που παρήγαγε ο οργανισμός του σκύλου.
Με επεμβάσεις, χώριζε τον οισοφάγο απ’ το στομάχι και το συνέδεε με ένα μπολ στο πάτωμα. Έτσι όσο κι αν έτρωγε ο σκύλος, το φαγητό δεν κατέληγε ποτέ στο στομάχι, αλλά στο μπολ, από το οποίο συνέχιζε να τρώει το σκυλί.
Το στομάχι του, συνδεόταν με ένα άλλο σωληνάκι, με το οποίο αφαιρούσε το γαστρικό υγρό και το μελετούσε.
Όταν ολοκλήρωνε τις αναλύσεις του, το υγρό πωλούνταν στην αγορά ως θεραπεία για τη δυσπεψία.

Όπως ήταν αναμενόμενο, τα σκυλιά πέθαιναν μετά από λίγες μόνο επεμβάσεις και ο Παβλόφ έπρεπε να ξεκινήσει τη διαδικασία απ’ την αρχή.
Την εποχή εκείνη, κανείς δεν θεωρούσε ότι τα σκυλιά βασανίζονταν άγρια.
Αντιθέτως, οι συνεργάτες του τον συνέχαιραν, επειδή κατάφερνε να τα κρατήσει ζωντανά για περισσότερες από μία επεμβάσεις.

Καθώς μελετούσε τη συμπεριφορά των σκύλων, αντιλήφθηκε ότι έτρεχαν τα σάλια τους, όχι μόνο όταν είχαν το φαγητό μπροστά τους και ετοιμάζονταν να φάνε, αλλά κι όταν πίστευαν ότι θα έφτανε το φαγητό.
Συγκεκριμένα, ο Παβλόφ παρατήρησε ότι επειδή τα τάιζαν οι βοηθοί του, που φορούσαν άσπρες ιατρικές ρόμπες, τα σκυλιά είχαν συνδέσει τις ρόμπες με το φαγητό και όποτε τις έβλεπαν, έτρεχαν τα σάλια τους.

Ο Παβλόφ εξέλιξε τη μελέτη του και χρησιμοποίησε διάφορα ερεθίσματα για να εξετάσει αν τα σκυλιά πράγματι αντιδρούσαν σε αυτό που προσλάμβαναν ως φορέα του φαγητού κι όχι το ίδιο το φαγητό.
Η ιστορία που επικράτησε σχετικά με το πείραμα, αναφέρει ότι ο Παβλόφ χρησιμοποιούσε κουδούνια, τα οποία χτυπούσε κάθε φορά πριν ταΐσει τα σκυλιά.
Μετά από λίγο, τα σκυλιά συνέδεσαν τον ήχο με το φαγητό και τα σάλια τους έτρεχαν, ακόμα και αν δεν τους έφερνε τροφή.

Σύμφωνα όμως με τη βιογραφία του, που έγραψε ο ιστορικός Ντάνιελ Τόουντς, ο Παφλόβ δεν χρησιμοποίησε ποτέ κουδούνι, αλλά μετρονόμους, αρμόνιο, buzzer και ηλεκτρικά σοκ.
Ο Παβλόφ κατέληξε ότι όπως ο σκύλος, έτσι και ο άνθρωπος μπορεί, αν εκπαιδευτεί, να συνδέει τεχνητά ερεθίσματα με ενστικτώδεις λειτουργίες του οργανισμού, όπως η έκκριση σάλιου από τους αδένες τους στόματος.
Σύμφωνα με τις μελέτες του, ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορούσε να μελετηθεί μέσω φυσικών αντιδράσεων του σώματος.
Ήταν μία ριζοσπαστική έρευνα που έφερε την επανάσταση στον χώρο της ψυχολογίας.
Για δεκαετίες, η πλειονότητα των επιστημόνων αντιμετώπιζαν τον άνθρωπο σαν ένα μαύρο κουτί που απλώς επεξεργαζόταν εντολές και αντιδρούσε αυτόματα, χωρίς προσωπική διεργασία.
Μέχρι και τη δεκατία του ’60, όπου επικράτησε μία πιο υποκειμενική άποψη για την ανθρώπινη ψυχολογία που βασιζόταν στις σκέψεις και τα συναισθήματα του κάθε ατόμου ξεχωριστά.
Πλέον, χρησιμοποιείται περισσότερο στις μελέτες για τις φοβίες και τον τρόπο αντιμετώπισής τους.

Ο Παβλόβ κέρδισε το Νόμπελ Ιατρικής το 1904 και συνέχισε τις μελέτες του μέχρι τον θάνατό του, το 1936, σε ηλικία 86 ετών.

Ο πατέρας του Παβλόφ ήταν ιερέας και προετοίμαζε τον γιο του για εκκλησιαστική καριέρα.
Από πολύ νωρίς όμως διαφάνηκε το αναλυτικό, επιστημονικό πνεύμα του.
Φοίτησε στο πανεπιστήμιο της Αγίας Πετρούπολης, όπου σπούδασε χημεία και φυσιολογία, εξοργίζοντας τον πατέρα του.
Αργότερα, όποτε τύχαινε να δει φοιτητή να κάνει τον σταυρό του, τον γελοιοποιούσε μπροστά στους συμφοιτητές του.

Ο βιογράφος του, Ντάνιελ Τόουντς, περιγράφει τη σχέση του με τους μπολσεβίκους.
Η επανάσταση του 1917 δεν επηρέασε την καθημερινότητά του, μέχρι που αναγκάστηκε να παραδώσει τα χρήματα του βραβείου Νόμπελ στο κράτος.
Αν και του είχαν υποσχεθεί πως τίποτα δεν θα εμπόδιζε τις έρευνές του, οι οποίες θεωρούνταν πολύ σημαντικές για την δημόσια εικόνα της χώρας, ο Παβλόφ έφτασε σε σημείο να μη μπορεί να ταΐσει την οικογένειά του.
Πολλοί απ’ τους συνεργάτες τους πέθαναν απ’ την πείνα και το κρύο.

Το 1920 ζήτησε άδεια απ’ τον Λένιν να εγκατασταθεί σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού, καθώς η ίδια του χώρα δεν μπορούσε να τον συντηρήσει.
Ο Λένιν τότε έδωσε εντολή να αυξηθούν οι μερίδες φαγητού για την οικογένεια Παβλόφ και να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίες του. Ο Παβλόφ έπρεπε πάση θυσία να μείνει στη χώρα.
Αν και ο Παβλόφ δεν έκρυψε ποτέ την αντιπάθειά του για την ηγεσία και τους κομμουνιστές, τους οποίους θεωρούσε ονειροπόλους ιδεαλιστές, οι επιστημονικές του επιτυχίες δημιουργούσαν γύρω του ένα προστατευτικό τοίχος.
Τόλμησε να γράψει στον Στάλιν ότι “ντρεπόταν που ήταν Ρώσος”, αναφερόμενος στις μαζικές δολοφονίες του ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης και αντί να τιμωρηθεί, απλώς αυξήθηκαν τα κονδύλια που χορηγούνταν για τις έρευνές του.

To 1929, όταν γιόρτασε τα 80α του γενέθλια, η ηγεσία της Σοβιετικής Ένωσης συζητούσε για το αν θα έπρεπε να τιμήσουν την προσφορά του στην επιστήμη ή όχι.
“Ο Παβλόφ περιφρονεί την Ένωση, αποκαλεί τον εαυτό του εχθρό της, αλλά η Ένωση θέλει για κάποιο λόγο να τον τιμήσει. Να τον βοηθήσουμε πρέπει, αλλά όχι και να τον τιμήσουμε,” έγραφε ο πολιτικός Valerian Kuybyshev.
Όταν όμως ο Παβλόφ πέθανε το 1936, χιλιάδες παρευρέθηκαν στην κηδεία του, ακόμα και μέλη του κόμματος.



Ο πλαβοφ εξεταζει 1 απο τα σκυλια του.





Πηγη:
http://www.mixanitouxronou.gr/o-ski...gori-anikta-tous-bolsevikous-choris-sinepies/
 
Last edited:


st3li0s

Well-Known Member
26 Αυγούστου 2009
8.560
2.744
Θεσ/νίκη
Δεν μπορώ να τοποθετηθώ για το κομμάτι του πειραματισμού γενικά. Δεν έχω κατασταλάξει μέσα μου. Πέρα από τα πειράμματα που έκανε ο Pavlov και πολλοί άλλοι θα ήθελα να παρουσιάσω τι έκαναν στην ανθρωπότητα και φυσικά στην...κυνολογία!

Ο Pavlov, o Thorndike, όπως και ο Skinner υπήρξαν πατέρες της ψυχολογίας!

Ο Pavlov ήταν αυτός που παρατήρησε και ανέπτυξε πως η μάθηση επηρρέαζει τους οργανισμούς!

''Πηγή της γνώσης είναι οι αισθήσεις και η εμπειρία από τον κόσμο.
Ο άνθρωπος γεννιέται άγραφος χάρτης."
(tabula rasa)
Pavlov, Thorndike και Skinner ήταν αυτοί που ανέπτυξαν τις Συμπεριφοριστικές Θεωρίες Μάθησης:

Κλασσική Εξαρτημένη Μάθηση

Ο Pavlov, χρησιμοποιώντας ως κεντρικό στοιχείο του προτύπου της μάθησης τα αντανακλαστικά, τις αυτόματες, βιολογικά έμφυτες και προκαθορισμένες αντιδράσεις του οργανισμού σε κάθε είδος ερεθίσματος, ερεύνησε στις πειραματικές του έρευνες επίκτητα αντανακλαστικά, που δημιουργούνται με αυτόματο τρόπο μέσω κάποιας μαθησιακής διαδικασίας. Σε αυτή τη μορφή μάθησης, το ερέθισμα που προκαλεί τη φυσική αντανακλαστική αντίδραση ονομάζεται φυσικό ή απόλυτο ή ανεξάρτητο ερέθισμα. Ένα άλλο ερέθισμα, άσχετο προς τη φυσική αντίδραση, το ουδέτερο ή εξαρτημένο ερέθισμα, είναι δυνατόν να προκαλέσει μετά τη σύνδεσή του με το φυσικό ερέθισμα, την ίδια αντίδραση με τη φυσική, που τώρα ονομάζεται εξαρτημένη αντίδραση. Στο πείραμα του Pavlov, το φυσικό ερέθισμα για το υποκείμενο του πειράματος ήταν η τροφή. Η φυσική αντίδραση του σκύλου στη θέα της τροφής ήταν η έκκριση σιέλου. Το ουδέτερο ερέθισμα ήχος δεν προκαλεί την αντίδραση έκκριση σιέλου. Με την επαναλαμβανόμενη όμως και ταυτόχρονη παρουσίαση του φυσικού και του ουδέτερου ερεθίσματος, ο Pavlov πέτυχε την αντίδραση έκκριση σιέλου ως αποτέλεσμα του ουδέτερου ερεθίσματος ήχου. Το ουδέτερο ερέθισμα έγινε εξαρτημένο ερέθισμα και η αντίδραση του σκύλου εξαρτημένη αντίδραση. Ο σκύλος έμαθε να αντιδρά στο ουδέτερο αρχικά ερέθισμα με μια εξαρτημένη αντίδραση. Η κλασική εξαρτημένη μάθηση εξαρτάται από την ένταση και τη διακριτικότητα του ερεθίσματος, την σειρά παρουσίασης αλλά και τον χρόνο παρουσίασης των ερεθισμάτων. Τα εξαρτημένα ερεθίσματα μπορούν με τη σειρά τους να χρησιμοποιηθούν σαν ανεξάρτητα και να ζευγαρωθούν με άλλα εξαρτημένα ερεθίσματα και να δημιουργήσουν εξαρτημένες αντιδράσεις ανώτερου επιπέδου. Είναι μάθηση παθητική, χωρίς συμμετοχή των ενσυνείδητων διεργασιών και δίνει μεγαλύτερη σημασία στο ερέθισμα παρά στην αντίδραση.

Ο Νόμος Του Αποτελέσματος

Ο Thorndike προχώρησε περισσότερο, δείχνοντας πως η κατάσταση που ακολουθεί μια συμπεριφορά λειτουργεί ως ερέθισμα για μελλοντικές συμπεριφορές. Ο νόμος του αποτελέσματος δηλώνει πως αν η κατάσταση που ακολουθεί μια συμπεριφορά είναι ευχάριστη, αυξάνουν οι πιθανότητες να επαναληφθεί αυτή η συμπεριφορά στο μέλλον. Στην περίπτωση που η κατάσταση είναι δυσάρεστη, οι πιθανότητες για την επανάληψη της συμπεριφοράς που προηγήθηκε, μειώνονται. Το μηχανιστικό μοντέλο του της δοκιμής και πλάνης ανέδειξε τη σημασία των συνεπειών μιας συμπεριφοράς για την πραγμάτωση της μάθησης. Τα ζώα των πειραμάτων είχαν να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση-πρόβλημα: διαφυγή από ένα κλουβί. Η τυχαία επιτυχημένη συμπεριφορά του ζώου επιβραβευόταν με την προσφορά τροφής. Η ενίσχυση της επιτυχημένης αντίδρασης με την προσφορά τροφής είχε σαν αποτέλεσμα οι επόμενες δοκιμές και πλάνες του ζώου για την έξοδο από το κλουβί να χρειάζονται λιγότερο χρόνο, επειδή το ζώο έμαθε να εγκαταλείπει τις αναποτελεσματικές ενέργειες. Η μάθηση με δοκιμή και πλάνη στηρίζεται στην υποκατάσταση της αντίδρασης, σε αντίθεση με την υποκατάσταση ερεθίσματος του Pavlov. Εκτός από το νόμο του αποτελέσματος, άλλοι σπουδαίοι νόμοι της μάθησης είναι ο νόμος της άσκησης και ο νόμος της πολλαπλής αντίδρασης.

Συντελεστική Μάθηση

Βασικός σκοπός του προτύπου μάθησης του Skinner είναι η διερεύνηση της νομοτέλειας των σχέσεων μεταξύ της συμπεριφοράς και των περιβαλλοντικών επιδράσεων, πέρα από την αντανακλαστική εξάρτηση. Στο ελεγχόμενο περιβάλλον που δημιούργησε, το υποκείμενο δρα αυθόρμητα και μαθαίνει νέες συμπεριφορές ανάλογα με την ενίσχυση που του παρέχεται. Η μάθησή του είναι ενεργητική και η ενίσχυση ακολουθεί την πετυχημένη συμπεριφορά. Ο Skinner δεν περιμένει μέχρι να παρουσιάσει το πειραματόζωο την επιθυμητή συμπεριφορά για να την αμείψει, αλλά επινοεί ένα νέο εργαστηριακό όργανο, στο οποίο η ελάχιστη κίνηση και αλλαγή της συμπεριφοράς προς την επιθυμητή κατεύθυνση αμείβεται. Η συμπεριφορά του πειραματόζωου δηλαδή αναλύεται, ελέγχεται και οδηγείται μέσω της ενίσχυσης στην επιθυμητή κατεύθυνση. Η συντελεστική μάθηση είναι ενεργητική μάθηση, που μπορεί να οδηγήσει στην μάθηση νέων μορφών συμπεριφοράς, με αφετηρία την ύπαρξη ενός δυναμικού αστερισμού κινήτρων.

Βασικές αρχές του Συμπεριφορισμού

1. Η συμπεριφορά αλλάζει ανάλογα με τις άμεσες συνέπειές της.
Ενισχυτής είναι η κατάσταση που αυξάνει την συχνότητα επανάληψης μιας συμπεριφοράς. (Η αύξηση της συχνότητας επανάληψης θα πρέπει να μπορεί να παρατηρηθεί!) !!!
Δεν υπάρχει καμία κατάσταση που μπορεί να θεωρηθεί ως ενισχυτής σε όλες τις περιπτώσεις για όλους τους ανθρώπους. Οι πρωτογενείς ενισχυτές περιλαμβάνουν εκείνα τα κίνητρα που ικανοποιούν βασικές ή έμφυτες βιοφυσιολογικές ανάγκες. Οι δευτερογενείς ή εξαρτημένοι ενισχυτές αναφέρονται σε κίνητρα συνδεδεμένα με έναν πρωτογενή ή άλλον δευτερογενή ενισχυτή.
Η αύξηση της πιθανότητας να επανεμφανιστεί η επιθυμητή συμπεριφορά επιδιώκεται…
…είτε με την προσφορά ενός ευχάριστου σήματος μετά την επιθυμητή συμπεριφορά (Θετική ενίσχυση)
…είτε με την απομάκρυνση ενός δυσάρεστου σήματος (Αρνητική ενίσχυση)

Οι αρνητικοί ενισχυτές περιλαμβάνουν όλες τις μορφές αποστέρησης των θετικών ενισχυτών και την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων.
Αρχή του Premack: Μια συμπεριφορά, η οποία εμφανίζεται συχνά και αυτόνομα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενισχυθεί μια άλλη συμπεριφορά που εμφανίζεται σπάνια και όχι ευχάριστα.
Τιμωρία είναι η κατάσταση που μειώνει την επανάληψη μιας συμπεριφοράς.
(Η μείωση της συχνότητας επανάληψης θα πρέπει να μπορεί να παρατηρηθεί!)
Η απάλειψη μιας μη επιθυμητής συμπεριφοράς μπορεί να επιτευχθεί:
με την άμεση τιμωρία, την προσφορά δυσάρεστου σήματος ή με την έμμεση ή αρνητική τιμωρία, την απομάκρυνση ενός ευχάριστου σήματος.

Η αμεσότητα των συνεπειών
Οι συνέπειες μιας συμπεριφοράς επηρεάζουν την μελλοντική συμπεριφορά περισσότερο, όταν είναι χρονικά άμεσες. Έτσι η σύνδεση μεταξύ συμπεριφοράς και συνεπειών είναι ξεκάθαρη και αυξάνεται η αξία της ανατροφοδότησης.

Αν το κουμπώσουμε στην κυνολογία καταλαβαίνουμε και βλέπουμε ότι τα μοντέλα των παραπάνω ψυχολόγων τα εφαρμόζουμε και σήμερα στα σκυλιά μας.


Πηγή του κειμένου δεν θυμάμαι, είναι από τα τεφτέρια της αδερφής μου που τυγχάνει να είναι ψυχολόγος!

Όπως είπα και παραπάνω η έννοια του πειραματισμού είναι πολύ πολύ σχετική. Ακόμα και αν κάνουν τόσο καλό τα αποτελέσματα δεν μπορώ να πω "χαλάλι"...
 
  • Like
Reactions: Chris K.A.


ghelly

Well-Known Member
17 Απριλίου 2012
11.220
5.731
Πάτρα
all I have to say... παπά παιδί, διαόλου εγγόνι....
Και να ήταν μόνο ο Παβλοφ που εκμεταλλεύτηκε τα σκυλια (εν προκειμένω) για τα πειράματα του... εδώ στην υποτίθεται πιο πολιτισμένη παγκοσμιότητα μας, ανεχόμαστε κατά πλειονότητα βάρβαρα βασανιστήρια και πειράματα ως και για λόγους καλλωπισμού.
 


ntoulis

Well-Known Member
19 Ιουλίου 2013
3.217
2.435
Λαχανάκια Βρυξελλών
η Επιστήμη έχει και θύματα.. τώρα το πως και γιατί πήρε Νόμπελ, έχει πολιτικά παιχνίδια..
και οι φοιτητές ιατρικής κάνουν πειράματα.. καλό η κακό όλα είναι μέρος του the game..
υπάρχει και διαστροφή επιστημονική με πειράματα σε ανθρώπους η με πολιτική χροιά αλλα είναι άλλο <<Ευαγγέλιο>>
 


Στατιστικά Forum

Θέματα
33.344
Μηνύματα
900.437
Μέλη
20.112
Νεότερο μέλος
Anastasia skia