Ο Φιλόσοφος και ο Λύκος


Zodi

Well-Known Member
25 Απριλίου 2017
179
173
44
Έπεσε στα χέρια μου ένα βιογραφικό βιβλίο Ο Φιλόσοφος και ο Λύκος, τού Mark Rowlands. Δέν τό διάβασα κανονικά αλλά τό ξεφύλλισα αρκετά. Είχε από μικρός σχέση μέ σκύλους μεγαλόσωμους. Τώρα είναι έγγαμος μέ δύο παιδιά, καθηγητής Φιλοσοφίας στό Μιάμι καί ξετυλλίγει τή ζωή του στό παρελθόν μέ ένα λύκο, τό Μπρένιν.

Στό βιβλίο του κάνει καί κάποιες φιλοσοφικές σκέψεις σχετικά με τή ζωή του καί μέ τό λύκο του.

Σέ κάποια συμφωνῶ σέ κάποια όχι, αλλά σέ μερικά που λέει γιά τούς σκύλους μιάς καί έχω «λυκόσκυλο» μού άρεσαν.

«...Έμεινα κατάπληκτος όταν έπεσε τό μάτι μου στήν εξής ἀγγελία: πωλοῦνται κουτάβια λύκου 96%».

«...εν πάσῃ περιπτώσει δέν φοβήθηκα ποτέ τούς σκύλους. Καί αυτή η άνεσι μεταφέρθηκε φυσικά καί στούς λύκους. Χαιρέτησα τό Γιούκον [πατέρα τού Μπρένιν] όπως θά έκανα άν ήταν μολοσσός. Χαλαρά καί φιλικά, αλλά μέ σεβασμό στό πρωτόκολλο. Ήταν ένας καλός λύκος, κοινωνικός καί γεμάτος αυτοπεποίθηση. Αλλά ακόμη καί με τά καλύτερα ζώα μπορεί νά γίνουν παρεξηγήσεις. Ο πιό συχνός λόγος γιά τόν οποίο μπορεί νά δαγκώση ο σκύλος -καί υποπτεύομαι ότι τό ίδιο ισχύει καί γιά τό λύκο- είναι νά χάση τήν οπτική επαφή μέ τό χέρι σου. Οι άνθρωποι απλώνουν τό χέρι τους πίσω απ᾽ τό κεφάλι του σκύλου γιά νά τόν χαϊδέψουν στό σβέρκο ή στό πίσω μέρος τού κεφαλιού. Καθώς ό σκύλος χάνει τό χέρι απο τό οπτικό του πεδίο, γίνεται νευρικός, υποπτεύεται ότι μπορεί νά τού επιτεθείς καί επομένως σέ δαγκώνει. Δαγκώνει απο φόβο. Άφησα λοιπόν τό Γιούκον νά μυρίση τό χέρι μου καί τόν χάιδεψα στό λαιμό καί στό στήθος γιά νά μέ συνηθίση. Γίναμε αμέσως φίλοι».

Αφού τόν πήρε στό σπίτι του κατέστρεφε τά πάντα γιά 15 λεπτά, ακολούθησε μιά βαθιά κατάθλιψι γιά 1-2 μέρες. Μετά συνήλθε.

«...καλυτέρεψε η διάθεσί του καί απο εκείνη τή στιγμή, ο πρώτος όρος τής συμβίωσής μας μού έγινε απολύτως ξεκάθαρος: δέν υπήρχε η παραμικρή περίπτωση νά μείνει μόνος του στό σπίτι... Έμαθα εκ τών υστέρων, ότι οι λύκοι βαριούνται πολύ εύκολα καί πολύ γρήγορα –δέν μπορείς νά τούς αφήσεις μόνους τους πάνω απο 30 δευτερόλεπτα... Τό συμπέρασμα ήταν ένα: όπου κι άν πήγαινα θά έπρεπε νά τόν παίρνω μαζί μου». Αφού τόν εκπαίδευσε στίς διακοπές τού καλοκαιριού τόν έπαιρνε μαζί του μέχρι καί στό αμφιθέατρο του Παν/μίου...

«Υπάρχει ή άποψι ότι οι λύκοι δέν έκπαιδεύονται. Λάθος. Μπορείς νά εκπαιδεύσεις οποιοδήποτε ζώο άν βρείς τήν κατάλληλη μέθοδο. Η μέθοδος είναι τό πρόβλημα. Πολλές μέθοδοι είναι ακατάλληλες γιά τούς λύκους, αλλά ἀπ᾽ ό,τι ξέρω μόνο μία είναι σωστή καί θεωρώ ότι η ίδια ισχύει γενικά καί γιά τούς σκύλους. Ίσως ή πιό διαδεδομένη παρεξήγηση στό ζήτημα τής εκπαιδεύσεως τών ζώων είναι ότι πρόκειται γιά σύγκρουση προσωπικοτήτων, γιά μία μάχη πού τήν κερδίζει όποιος έχει ισχυρότερη θέληση απο τόν άλλο. Δηλαδή, ότι ό κύριος τού σκύλου πρέπει νά τόν εξαναγκάση νά συμμορφωθή πρός τίς επιθυμίες του. Αυτό άλλωστε υποδηλώνει καί η έκφραση ῾τόν έχω σούζα᾽, πού χρησιμοποιούμε μεταφορικά καί γιά τούς ανθρώπους. Μέ αυτή τή λογική, η απροθυμία τού σκύλου νά συμμορφωθή θεωρείται προσωπική προσβολή πρός τόν ιδιοκτήτη του –προσβολή στόν ανδρισμό του (άλλωστε αυτή η νοοτροπία είναι κυρίως ανδρικό χαρακτηριστικό). Καί τότε, βέβαια, ο ιδιοκτήτης γίνεται κακός μέ τό σκύλο του... Άν προσπαθήσετε νά εκπαιδεύσετε μέ τέτοιο νοοτροπία έναν μεγάλο καί επιθετικό σκύλο, θά καταλήξετε νά έχετε έναν κακό σκύλο.

Τό αντίθετο λάθος είναι νά νομίζει κανείς ότι θά καταφέρει νά επιβληθή στό σκύλο του μέ τή μέθοδο τής δωροδοκίας. Οί άνθρωποι χρησιμοποιούν διάφορα μέσα επιβράβευσης. Κάποιοι μπουκώνουν τούς σκύλους τους μέ λιχουδιές γιά τό παραμικρό τους ῾κατόρθωμα᾽. Τό αναμενόμενο αποτέλεσμα είναι ένας χοντρός σκύλος πού αρνείται νά υπακούση τόν κύριό του όταν υποπτεύεται ότι δέν θά ανταμειφθή, ή όταν τό απασχολεί κάτι άλλο εκείνη τή στιγμή πού τό θεωρεί πιό ενδιαφέρον (άλλος σκύλος, γάτα, δρομέας). Τό πιό συχνό όμως μέσο επιβράβευσης, όμως είναι οι βλακώδης καί επανανλαμβανόμενες εκφράσεις τύπου ῾μπράβο αγόρι μου᾽, ῾μά τί έξυπνο σκυλάκι είσαι εσύ!᾽. Μάλιστα αυτή η πολυλογία συνοδεύεται καί απο ένα τραβηγματάκι στό λουρί, τό οποίο υποτίθεται ότι θά βοηθήσει τό σκύλο νά εμπεδώση τό μήνυμα. Αυτός ἀκριβῶς είναι ο τρόπος γιά νά μήν εκπαιδευθή ποτέ ό μέσος σκύλος καί δέν έχει τήν παραμικρή δυνατότητα επιτυχίας αν εφαρμοσθή σέ οποιοδήποτε λύκο. Άν μιλάτε συνέχεια στό σκύλο σας καί τού ψιλοτραβάτε τό λουρί, δέν είναι αναγκασμένος νά σάς προσέξη. Γιά τήν ακρίβεια, δέν έχει κανένα λόγο νά δώση τήν παραμικρή σημασία στό τί κάνετε. Μπορεί νά συνεχίση νά κάνει ό,τι τού αρέσει γιατί είναι σίγουρος ότι θά τόν ενημερώνετε εσείς γιά τό τί συμβαίνει –καί μπορεί επιπλέον νά χρησιμοποιήση τήν πληροφορία όπως νομίζει.

Οἱ ἄνθρωποι πού θεωρούν ότι μπορούν νά εξαγοράσουν τήν υπακοή του σκύλου τους είναι αυτοί ακριβώς πού πιστεύουν ότι ό σκύλος τους θέλει πραγματικά νά κάνει αύτό ακριβώς πού θέλουν καί οι ίδιοι -τό ακούω συνεχώς αυτό τό τροπάρι. Νομίζουν ότι η βασική επιθυμία τού σκύλου είναι νά ευχαριστεί τόν κύριό του –καί άρα τό μόνο πού χρειάζεται είναι νά τού εξηγούν κάθε φορά τί ακριβώς θέλουν. Όλα αυτά βέβαια είναι ανοησίες... Τό κλειδί στήν εκπαίδευση τού σκύλου είναι να καταλάβει ότι δέν έχει άλλη επιλογή. Όχι επειδή έχασε τή μάχη γιά επικράτηση, αλλά επειδή τόν εκπαιδεύετε ήρεμα καί χωρίς ενοχές γιά νά κάνει αυτά πού είναι αναπόφευκτο νά γίνουν. Άν θεωρείς ότι πρόκειται γιά σύγκρουση θελήσεως, είναι σάν νά λές στό λύκο σου: ῾Θά κάνεις αυτό πού σού λέω -δέν έχεις επιλογή᾽. Άν θέλεις πραγματικά νά τόν εκπαιδεύσεις, τού λές ουσιαστικά: ῾Θά κάνεις αυτό πού επιβάλλει η κατάσταση –δέν υπάρχει εναλλακτική, γιατί αυτές είναι οι συνθήκες. Δέν καλείσαι νά ανταποκριθής στίς επιθυμίες μου αλλά στίς αντικειμενικές συνθήκες᾽. Μπορεί νά μήν τόν ανακουφίζει αυτή η τοποθέτηση τόν λύκο, αλλά βάζει τά πράγματα στή σωστή του θέση ώς πρός τόν εκπαιδευτή: δέν είναι εκφραστής μιάς αυθαίρετης εξουσίας πού εξαναγκάζει τό λύκο σέ υπακοή, αλλά διαμεσολαβεί ανάμεσα σ᾽ αυτόν καί τόν εξωτερικό κόσμο ώστε νά κάνει τό ζώο αυτό τό οποίο απαιτούν οι συνθήκες. Από όλα τα συστήματα εκπαίδευσης σκύλων, μόνο η μέθοδος Koehler ανάγει αυτή τή στάση σέ τέχνη».

Λέει ότι σέ κάποια σημεία αυτή η μέθοδος είναι ακραία πχ. άν σκάβει συνέχεια ο σκύλος στόν κήπο σου, γεμίζεις τό λάκκο με νερό καί χώνεις τό κεφάλι του μέσα...

«Άν όμως εξαιρέσετε τίς υπερβολές τού Koehler, θά διαπιστώσετε ότι η μέθοδός του στηρίζεται συνολικά σέ μιά πολύ απλή καί αποτελεσματική αρχή: ό σκύλος/λύκος σου πρέπει νά σέ παρακολουθεί. Τό κλειδί στήν εκπαίδευση τού Μπρένιν ήταν νά τόν κάνω νά μέ παρακολουθή καί νά τό πετύχω χωρίς εκνευρισμούς καί ενοχές... ώστε νά εναρμονίζει τή δική του συμπεριφορά μέ τή δική μου... Ο σκύλος τό κάνει αυθόρμητα. Τό λύκο πρέπει νά τόν πείσεις».

...Συνεχίζεται!
 


Zodi

Well-Known Member
25 Απριλίου 2017
179
173
44
«Μέσα στίς τελευταίες δεκαετίες έγιναν διάφορες μελέτες μέ στόχο νά διαπιστωθή άν είναι πιό έξυπνοι οι λύκοι ή οι σκύλοι. Κατά τή γνώμη μου, καταλήγον στό ίδιο συμπέρασμα: κανένα απο τά δύο είδη. Η νοημοσύνη τους είναι διαφορετική επειδή διαμορφώθηκε σέ διαφορετικά περιβάλλοντα καί επομένως ήταν αποτέλεσμα αντιδράσεως σέ διαφορετικά ερεθίσματα καί ανάγκες άλλου είδους. Η γενική εικόνα είναι η εξής: οι λύκοι τά κατάφερναν καλύτερα σέ ῾έργα πρός επίλυση᾽ ενώ οί σκύλοι σέ ῾έργα γιά εκπαίδευση᾽.

Τά ῾έργα πρός επίλυση᾽ απαιτούν ένα είδος συλλογισμού ῾μέσων-στόχου᾽. Γιά παράδειγμα ο Harry Frank, καθηγητής τής Ψυχολογίας στό παν/μιο του Μίσιγκαν-Φλιντ, περιγράφει πώς έμαθε ένας απο τούς λύκους του νά ανοίγει τήν πόρτα του κλουβιού του γιά νά βγεί στόν περίβολο. Γιά νά τό πετύχει, έπρεπε πρώτα νά σπρώξη τό χερούλι πρός τήν πόρτα καί μετά νά τό γυρίσει. Ο Frank αναφέρει ότι ό σκύλος (malamute) πού ζούσε στόν ίδιο χώρο δέν τά κατάφερε ποτέ, παρόλο πού η διαδικασία επαναλαμβανόταν πολλές φορές τήν ημέρα επί έξι χρόνια. Ένα άλλο ζώο πού ήταν διασταύρωση malamute μέ λύκο τό πέτυχε μέσα σέ 2 βδομάδες. Αλλά ό καθαρόαιμος (θηλυκός) λύκος έμαθε νά ανοίγει τήν πόρτα μέ τήν πρώτη, έχοντας δηλ. παρακολουθήσει μία μόνο φορά τό malamute λύκο νά τήν ανοίγει καί μάλιστα εφαρμόζοντας διαφορετική τεχνική: αντί γιά τό μουσούδι της χρησιμοποίησε τά μπροστινά της πόδια. Αυτό σημαίνει ότι κατάλαβε τή φύση τού προβλήματος καί πώς μπορούσε νά λυθεί. Δέν αντέγραψε απλώς τή συμπεριφορά άλλου ζώου.

Όμως οι σκύλοι είναι πολύ καλύτεροι απο τούς λύκους στά πειράματα πού εμπλέκουν οδηγίες ή εκπαίδευση. Σέ ένα παράδειγμα π.χ. τό ζώο έπρεπε νά στρίψη δεξιά όταν άναβε ένα φωτάκι. Οι σκύλοι μπορούσαν νά εκπαιδευτούν γιά νά ανταποκριθούν σ᾽ αυτό τό στόχο, ενώ οι λύκοι όχι (τουλάχιστον μέσα στά χρονικά όρια τών πειραμάτων).

Πώς εξηγήται αυτή η διαφορά; Στό πρώτο είδος πειράματος τό πρόβλημα είναι μηχανικό... Πρέπει νά χειριστή τό χερούλι μέ τόν κατάλληλο τρόπο καί μέ τή σωστή σειρά. Στό δεύτερο είδος πειράματος δέν υπάρχει μηχανική/λογική σχέση ανάμεσα στό φωτάκι καί τή στροφή πρός τά δεξιά. Γιατί νά στρίψης δεξιά καί όχι αριστέρα; Γιατί νά στρίψεις έτσι κι αλλιώς; Η σχέση ανάμεσα στό φωτάκι καί στή συμπεριφορά πού απαιτείται νά εκδηλώση τό ζώο είναι απολύτως αυθαίρετη.

Επομένως είναι εύκολο νά εξηγήσουν τή διαφορά ανάμεσα στό λύκο καί στό σκύλο. Ο λύκος ζή σ᾽ ένα κόσμο μηχανικό. Άν, για παράδειγμα, δεί ένα πεσμένο δέντρο νά ταλαντεύεται επικίνδυνα πάνω σέ ένα βράχο, ό λύκος καταλαβαίνει ότι καλά θά κάνει νά μήν περάσει απο κάτω.

Ο κόσμος τού σκύλου είναι διαφορετικός. Τόν αντιλαμβάνεται ώς ῾μαγικό᾽, όχι ώς μηχανικό. [όταν π.χ. μιλάει στό τηλέφωνο με τή γυναίκα του ό σκύλος του (malamute/γερμανικό ποιμεν.) γλύφει τό τηλέφωνο, σάν νά ήταν τό χέρι του] Γι᾽ αυτό λέω ότι οι σκύλοι δέν έχουν πρόβλημα μέ τή ῾μαγεία᾽: όταν κάποιος σηκώνει ένα περίεργο αντικείμενο απο τό γραφείο, ακούγεται ξαφνικά η φωνή του αφεντικού! Απο τό πουθενά δηλαδή! Κι όταν κάποιος πατά ένα κουμπί στόν τοίχο, τό σκοτάδι γίνεται φώς!...

...Ο σκύλος έχει αναγκασθεί νά στηρίζεται στόν άνθρωπο... ανέπτυξε τήν ικανότητα νά μάς χρησιμοποιεί γιά νά λύνει τά προβλήματά του, είτε γνωσιακά είτε άλλου είδους. Γιά τό σκύλο είμαστε χρήσιμα εργαλεία επεξεργασίας πληροφοριών. Είμαστε, ώς είδος, επέκταση τού μυαλού του...

[Άν θέλει π.χ. να βγή έξω μας κοιτά καί άν δέν τόν βλέπαμε θά γάβγιζε νά τόν προσέξουμε]

..Έξυπνο κόλπο. Τό περιβάλλον τού λύκου τόν ανάγκασε νά αναπτύξει τή μηχανική νόηση, ενώ τού σκύλου τήν ικανότητα να μάς χρησιμοποιεί».

...Συνεχίζεται!
 


Zodi

Well-Known Member
25 Απριλίου 2017
179
173
44
«Μέ βάση τή μέθοδο Koehler, η εκπαίδευση τού Μπρένιν άρχισε ως εξής: πήρα ένα σκοινί 4,5 μέτρα καί τό έκανα λουρί. Στόν κήπο μου έβαζα τρείς ψηλούς πασσάλους καί έδενα τό σκοινί στόν πνίκτη του Μπρένιν. Μήν επιτρέψετε σέ κανέναν νά σας πεί ότι πνίκτης είναι βάρβαρη μέθοδος: είναι απολύτως αναγκαίος γιά τήν εκπαίδευση τού ζώου γατί του περνάει τό μήνυμα του τί ακριβώς καλείται νά κάνει. Άν χρησιμοποιήσετε απλό κολάρο, τό μήνυμα θά είναι πολύ λιγότερο ακριβές καί άρα η εκπαίδευση θά πάρει περισσότερο χρόνο. Περπατούσα λοιπόν, απο τό ένα σημάδι στο άλλο, επιλέγοντας τυχαία πασσάλους καί χρονικές στιγμές. Ήμουν τελείως ανέκφραστος, δέν κοίταζα τό Μπρένιν, δέν έδειχνα καν πως αναγνωρίζω τήν παρουσία του. Γιά νά είναι η εκπαίδευση έξυπνη καί αποτελεσματική πρέπει νά μπαίνεις πάντα στή θέσι του σκύλου σου. Στή διαδικασία της εκπαιδεύσεως συναντάς πάντα καί κάτι πού δέν το περιμένεις. Ο σκύλος σου δέν κάνει αυτό πού τού ζητάς καί η απάντηση δέν βρίσκεται στα βιβλία —ακόμα κι άν είναι σοβαρά καί περιεκτικά σάν του Koehler. Τό μόνο πού μπορείς να κάνεις σ᾽ αυτές τίς περιπτώσεις είναι να σκεφτείς σάν σκύλος. Τότε μόνο μπορείς νά ανακαλύψεις τί ακριβώς πρέπει να κάνεις.

Ας μπούμε λοιπόν στη θέση του Μπρένιν. Άν αρχίσει νά τρέχει πρός μιά κατεύθυνση, δέν θά κάνει ούτε 5 μέτρα μέχρι νά τόν σταματήσει απότομα τό τράβηγμα απο τό λουρί. Άν έχει διαλέξει διαφορετική κατεύθυνση απο τή δική μου, τά πράγματα θά είναι ακόμη χειρότερα. Πολύ σύντομα βγάζει τό συμπέρασμα ότι γιά να αποφύγει αυτή τή δυσάρεστη συνέπεια θά πρέπει να παρακολουθεί πού πηγαίνω. Στήν αρχή με παρακολουθεί απο τήν άκρη τού λουριού. Αλλά αυτό δέν τόν εξασφαλίζει άν κάνω κάποια ξαφνική στροφή πρός τήν αντίθετη κατεύθυνση –καί αυτό ακριβώς αυτό κάνω σ᾽ αυτή τή φάση. Έρχεται λοιπόν πιό κοντά καί προσπαθεί να περπατήσει λίγο πιό μπροστά απο μένα, αλλά σέ τέτοια απόσταση ώστε να μπορεί νά βλέπει μέ τήν άκρη του ματιού του τί κάνω. Φαίνεται ότι αυτή η συμπεριφορά είναι χαρακτηριστική του είδους. Γιά να τη διορθώσω, άρχισα να στρίβω απότομα καί να πέφτω επάνω του, φροντίζοντας μάλιστα να πιέζω μέ τό γόνατό μου τά πλευρά του –ήρεμα προφανώς, όχι άγρια. Αρχίζει λοιπόν να περπατά απο πίσω μου -δέν είναι χαζός. Γιά να διορθώσω κι αύτή τήν τακτική, σταματώ απότομα κάνω μεταβολή καί πέφτω πάνω του, πατώντας του και τό πόδι, άν μπορέσω. Τώρα φυσικά, προσπαθεί να περπατήσει τόσο μακρυά απο μένα όσο του επιτρέπει τό λουρί του, πράγμα όμως πού τόν κάνει ευάλωτο στό να κάνω μιά ξαφνική στροφή και να απομακρυνθώ -κι αυτό ακριβώς κάνω στήν επόμενη φάση. Βρεθήκαμε λοιπόν πάλι στό σημείο πού ξεκινήσαμε. Όλη αυτή η διαδικασία γίνεται σιωπηλά καί χωρίς πάθος. Αυτό διδάσκει η μέθοδος Koehler: εκπαιδεύεις τό σκύλο μέ ηρεμία καί χωρίς ενοχές. Δέν υπάρχει τίποτε τό προσωπικό στά λάθη του λύκου σου, γι᾽ αὐτό καί δέν πρέπει να χάνεις ποτέ τήν ψυχραιμία σου. Πολύ γρήγορα ο Μπρένιν έχει εξαντλήσει όλες τις εναλλακτικές πού θα τού επέτρεπαν νά μήν συνεργάζεται μαζί μου. Η συνεργασία είναι τό μόνο πού τού απομένει. Γι᾽ αυτό και περπατάει τελικά πλάι μου και λίγο πιό πίσω.

Πρόφερα όλα τα παραγγέλματα [τρέχα, περίμενε, εδώ σταμάτα] απο τό φάρυγγα, σάν νά γρίλιζα.

[Τού πήρε 4 μέρες απο δύο μισάωρα τη μέρα για να μάθη στό λύκο να περπατά πλάι του χωρίς λουρί!!]

Όταν ο σκύλος ξέρει ακριβώς τί περιμένεις καί τί δέν περιμένεις απ᾽ αυτόν, αυξάνεται τρομερά η αυτοπεποίθησή του και ηρεμεί γιατί αποκτά αυτοκυριαρχία. Στήν περίπτωση του Μπρένιν έπρεπε να είμαι εγώ πού θά τού επιβάλλω τήν αυτοπειθαρχία. Η πειθαρχία δέν είναι αντίθετη πρός τήν ελευθερία –κάθε άλλο, μάλιστα. Είναι αυτό ακριβώς που καθιστά δυνατές όλες τίς μορφές ελευθερίας πού αξίζουν νά έχουν αυτό τό όνομα. Χωρίς πειθαρχία δέν υπάρχει πραγματική ελευθερία. Υπάρχει μόνο ελευθεριότητα».
 


dimitris-skg

Well-Known Member
3 Σεπτεμβρίου 2012
844
2.851
To βιβλίο όντως είναι πολύ ενδιαφέρον και αξίζει κάποιος να το διαβάσει.
Απλά δεν γνωρίζω φίλε @Zodi κατά πόσο επιτρέπεται η αναδημοσίευση αποσμασμάτων χωρίς άδεια, τα λεγόμενα πνευματικά δικαιώματα.
 


Zodi

Well-Known Member
25 Απριλίου 2017
179
173
44
To βιβλίο όντως είναι πολύ ενδιαφέρον και αξίζει κάποιος να το διαβάσει.
Είδες που έγινε και διαφήμηση;
Η αλήθεια είναι ότι δέν τό σκέφτηκα αυτό καθόλου.
Προφανώς δεν έχω καμμία ωφέλεια απο την αναδημοσίευση κομματιών απλά σαν μιά προσφορά στό φόρουμ για όσα έχω πάρει καί εγώ τόσα χρόνια.
Εξάλλου ανέφερα συγγραφέα καί βιβλίο.
 


Zodi

Well-Known Member
25 Απριλίου 2017
179
173
44
Από το βιβλίο του Μιά Καλή Ζωή γράφει τό εξής:
«Οι σκύλοι ήταν για μένα μιά παράξενη, άγνωστη μορφή ζωής. Δεν τους καταλάβαινα και δεν μπορούσα να φανταστώ γιατί να ήθελε κάποιος να τους έχει κοντά του, επενδύοντας ίσως ώρες ολόκληρες κάθε μέρα να ταΐσει αυτά τα πλάσματα, να τους δώση νερό και να τα πάει βόλτα. Τώρα το κατάλαβα: γιατί είναι κατά βάθος σαν και εμάς. Για να ακριβολογήσω, είναι όπως ήμαστε εμείς πριν αρχίσει η ζωή να ροκανίζει μέρα με τη μέρα την αίσθηση απορίας και θαυμασμού που είχαμε. Μας θυμίζουν την εποχή που ακόμη και το σπίτι που ζούσαμε ήταν χώρος περιπέτειας, μιας καινούργιας περιπέτειας κάθε μέρα. Μας θυμίζουν την εποχή που το καλύτερο πράγμα στη ζωή ήταν η εξερεύνηση. Τότε που οι ντουλάπες και τα ντουλάπια, κάθε σημείο του σπιτιού, ήταν κάτι καινούριο πού άξιζε να το εξερευνήσεις: καινούριες χώρες, όχι για αυτό που ήταν πραγματικά, αλλά γι᾽ αυτό που θά μπορούσαν να είναι. Μας θυμίζουν την εποχή που κάναμε πράγματα απλώς και μόνο για να τα κάνουμε, όχι για κάποιο πλεονέκτημα που θα μας πρόσφεραν. Οι σκύλοι μάς θυμίζουν την εποχή πού είμασταν ακριβώς σαν αυτούς». Τέλος.
 


Zodi

Well-Known Member
25 Απριλίου 2017
179
173
44
Έχω ακούσει χίλια λόγια
Χαρωπά, λυπητερά,
μα ποτέ καμιά φορά
δε μιλήσανε τα λόγια
σαν του σκύλου την ουρά.

Ανταμώθηκαν ανθρώποι
Κι έχουν κλάψει από χαρά
Μα κανείς καμιά φορά
«Καλωσόρισες» δεν είπε
Σαν του σκύλου την ουρά.

Και σε φίλους και σε ξένους
Έχω δώσει τη χαρά.
Με ξεχάσαν μια φορά…
Μα πιστός μου μένει ο σκύλος
Και σαλεύει την ουρά.

Ζαχαριάς Παπαντωνίου
 


Στατιστικά Forum

Θέματα
33.114
Μηνύματα
895.816
Μέλη
19.923
Νεότερο μέλος
micknaf